torsdag 19. mars 2009

Gamle musikkhelter: Thåström

En av funksjonene i iTunes jeg har glede av er "My Alerts" der det dukker opp nye album (og noen ganger oppgraderte versjoner av gamle album) fra artister jeg allerede har i samlingen.

For en som egentlig har sin styrke på post-punk og lignende litt depressive fenomener tidlig på 80-tallet, og deretter mistet mye av oversikten i hvert fall fram til iTunes ble installert 20 år etter, er slike tips gull verdt hvis man skal klare å følge med på de gamle heltene.

I dag lå det et nytt tips i "My Alerts", svenske Joakim Thåströms "Kärlek är för dom". "Punk Lundell" skriver Aftenposten i sin anmeldelse. I dag låter han vel mer som en Nick Cave eller Joe Strummer. Og i likhet med dem var det vel strengt tatt punk bare helt i starten for snart 30 år siden. Deretter var det mange år med mer rett fram høyenergi rock. I dag er tempoet lavere og stemningen mørkere.

For å minnes hvordan det var i Imperiets glansdager (jeg så dem live i Roskilde og såvidt jeg husker også på Sardines midt på 80-tallet) har jeg funnet videoen under med Imperiet live anno 1985 med "CC Cowboys":

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar