mandag 1. april 2013

Dvd-bransjen rammet av internett

Kombinasjonen av digitalisering av innhold, og distribusjon via internett kan både ødelegge bransjer og skape nye. Det er ikke teknologi i seg selv som gjør dette (men den er en avgjørende forutsetning), men den forretningsmodellen teknologien puttes inn i som snur opp ned på ting.

Jeg har tidligere blogget om hvordan aksjemegling, papirpost og universiteter blir rammet, men er i ulike faser i utviklingen. Og om Kodak, som fant opp det første digitale kameraet, men ikke fant ut hva de skulle bruke det til og som gikk konkurs fordi de var i en bransje som ble borte. Og så har jeg skrevet mange ganger om hvordan mediebransjen og bokbransjen strever med å tilpasse seg digitale forretningsmodeller.

Når man går fra en måte å levere en tjeneste på til en helt annen på veldig kort tid , er at det alltid mange som sitter igjen på feil sted. De er i en bransje som enten forsvinner helt, eller i hvert fall blir redusert til en spesialistnisje som for eksempel betjener betalingsvillige entusiaster og samlere. Men det litt overraskende når man er midt oppe i en slik stor omstilling er at det er forbausende mange av de som sitter i feil posisjon som likevel hever at alt er i orden og sier at ting på sikt vil gå bra, til tross for at de opplever noen humper i veien akkurat nå.

Jeg er ble minnet om dette da jeg leste om utviklingen i bransjen for dvd-salg og dvd-utleie i noen artikler i det siste. Bortsett fra noen nostalgiske kommentarartikler om at man savner den gamle videosjappa, er dette en bransje som slipper de store riksmedienes søkelys, men heller omtales i dertil egnede fagtidsskrifter. Men for et par uker siden hadde Dagens Næringsliv et tosiders oppslag om "Bunnen ut av dvd-markedet" (en artikkel som bare finnes på papir). Men man kan få med seg  hovedpoengene ved å lese det Snorre Bryne skriver på bloggen til Comoyo (en av vinnerne når video på nett vokser og dvd faller):

"Den 14. mars kunne Dagens Næringsliv fastslå over to sider at «bunnen har gått ut av dvd-markedet». De viste til tall «som er offentliggjort på nettstedet Release.no», tall som kan fortelle at verdien av omsatt kjøpefilm fra distributør til butikk ifjor var på 597,1 millioner kroner.Dette tilsvarer en nedgang på 23 prosent fra 2011, og hele 50,7 prosent fra omsetningstoppen på 1,2 milliarder kroner i 2007."

En nedgang på 50 prosent fra 2007 er kraftige saker, så det er ikke rart at dvd-hyllene i elektronikkbutikkene krymper og stadig flere av videoutleiebutikkene må stenge. Blu-ray formatet som skulle redde bransjen opplever også fallende salg. Og mest sannsynlig blir det mye verre i tiden som kommer. For inntil ganske nylig var det nokså beskjedent hva man fikk tak i av film på nettet, i hvert fall på legal måte. Så sent som i oktober 2012 kom Netflix til Norge og har åpenbart blitt en stor suksess. De er i knallhard konkurranse med Comoyo, Viaplay, HBO og andre. Dessuten har iTunes endelig begynt å få på plass innhold i Norge. Jeg tror ikke man trenger å være spåmann for å slå fast at de som driver med dvd-salg og -utleie får det enda tøffere.

Hvordan er det så bransjen selv reagerer på det som stod i Dagens Næringsliv? Jeg har sett to reaksjoner i Videomagasinet - fagbladet om film, som finnes både på papir og på nett, og som virker som stedet der man finner ut hva DVD-bransjen mener.

Den ene reaksjonen man finner er at de beklager at salgstallene kommer ut til allmennheten. Bransjeforeningen Norsk Videogramforening (NVF) har nemlig besluttet at det fra 2010 ikke skal offentliggjøres salgstall. Og i følge generalsekretær Willy Johansen er medlemmene nå irriterte over at salgstall har lekket ut. Derfor har de innkalt til medlemsmøte nå i april for å diskutere hva de kan gjøre for å unngå at det lages flere søylediagrammer som viser at salget går ned. Ser man på nettsiden til Release.no vil man se at bransjestatistikken ikke er oppdatert siden 2009. De hadde noen nye grafer som viste utviklingen i 2012, men disse er fjernet igjen.

Den andre reaksjonen er å insistere på at det tross teknologiske endringer egentlig ikke står så dårlig til som noen hevder. John Berges lederartikkel i Videomagasinet er i så måte et prakteksempel. Under overskriften "Videobransjen vil overleve" skriver han om hele tre grunner til at bransjen ikke vil forsvinne. Et av argumentene hans handler om at en ny teknologi som heter "4K" skal gi oss enda litt bedre video og skal klare det Blu-ray ikke klarte: å få oss tilbake i videobutikken. Det er det neppe så mange som tror på. Men mest interessant er det han skriver om selve videobutikkens rolle:

"Ikke alle videobutikkene vil forsvinne. Noen få, solide, gode vil overleve. Hvorfor? Fordi de har et enormt utvalg ingen VOD-tilbydere kan matche, de har riktig beliggenhet i sentrale strøk, de har innbydende og fin innredning, kjempeserviceminded ansatte, og de har satset på kjøpefilm! Om de i tillegg også kan friste med mye bra smågodt, evt. noe mat og tipping, er fremtiden mye sikrere."

Det kan hende noen videobutikker vil være der om fem år. Det finnes jo fortsatt noen fotobutikker og noen platebutikker. Men de er langt færre enn før, og noen av dem har sannsynligvis utnyttet det at folks vaner ikke snur over natten, ting tar litt tid. Å sitte stille og vente, og prøve å satse på litt mat og litt tipping, mens dvd-salget faller, er ikke noen god strategi. Internett er kommet for å bli. Man må enten spille på lag med internett eller finne en nisje som er slik at internett ikke klarer å gjøre jobben like godt.