torsdag 17. oktober 2013

Statssekretær

Ny minister og politisk ledelse
Onsdag 16. oktober kl 10 ble Erna Solbergs regjering utnevnt i ekstraordinært statsråd på slottet. Og i et ekstraordinært statsråd kl 12 ble det utnevnt nye statssekretærer. Jeg er en av disse nye statssekretærene og skal jobbe i en politisk ledelse sammen med Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner, fire andre statssekretærer og en politisk rådgiver.

Det ble et meget raskt jobbskifte for min del. Frem til tirsdag var jeg ansatt i Abelia og ledet 23 medarbeidere. Onsdag morgen informerte jeg alle om at jeg dagen før hadde levert inn min oppsigelse til styreleder (og informert et par andre som måtte være litt forberedt) som aksepterte at jeg sluttet med øyeblikkelig virkning for å bli statssekretær. Dette er en form for jobbskifte som er ikke finnes i norsk arbeidsliv ellers, men slik må det være når en ny regjering skal overta og nesten ingen skal vite noe på forhånd.

Jeg er veldig glad for at Jan Tore Sanner spurte meg om jeg ville være med på laget han har satt sammen for å gjennomføre det som står i regjeringserklæringen. Vi har ansvar for skape resultater på områdene som ligger under det nye og sammenslåtte Kommunal- og moderniseringsdepartementet, et nytt departement som kombinerer ansvarsområder fra tre av departementene i den forrige regjeringen. Regjeringens beslutning om departementsstrukturen sier dette om statsrådens ansvarsområde:

"Statsråd med ansvar for Kommunal- og regionaldepartementet, Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets avdelinger for bygg, sikkerhet og tjenester, statsforvaltning, IKT og fornying (med unntak av bredbåndssaker), administrasjon og kommunikasjon, og planavdelingen i Miljøverndepartementet."

Det blir en bratt lærekurve, men det er veldig spennende å være med på å jobbe med disse viktige sakene sammen med et veldig kompetent embetsverk. Hva det betyr for bloggingen min er litt tidlig å si, men ambisjonen min er å fortsette omtrent som før. Bloggen er en bra måte å fortelle om og diskutere saker vi har jobbet frem og om problemstillinger vi er opptatt av. Dessuten er en bra måte å reflektere over en del andre viktige temaer. Om jeg klarer å skrive innlegg like ofte som før er kanskje tvilsomt, men jeg håper at jeg i hvert fall skal skrive såpass regelmessig at dere som følger bloggen ikke forsvinner.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar