lørdag 30. august 2008

Blogg

Jeg skal prøve meg som blogger. Fordi jeg ikke akkurat er noen "first-mover" på dette området er det ikke veldig nødvendig med en redegjørelse for hva poenget er. Faktisk har hele fire av mine kolleger i Abelia på ulike tidspunkter vært bloggere: Rune, Gro-Anett, Peter og Kyrre.

Man påtar seg et visst ansvar. Ikke noe er som så trist som å se for eksempel politikere lansere en blogg med hornmusikk og full pressedekning i tradisjonelle medier rett før et valg - og så sliter med å produsere noe som helst. Hva skjedde egentlig med Kristins Blogg?

Nå er det vel likevel tettere mellom bloggerne i politikken enn blant for eksempel næringslivsledere. Noen politikere har vært veldig flinke til å ta bloggmediet i bruk. For eksempel Tore O. Sandvik som er fylkesordfører for AP i Sør Trøndelag, Audun Lysbakken fra SV og Torbjørn Røe Isaksen fra Høyre (han ser riktignok ut til å ha tatt seg en pause fra bloggen og konsentrerer seg om å lage Minerva).

Derfor - og også inspirert av ting glimrende bloggere som Nicholas Carr, Heidi Nordby Lunde og Espen Andersen gjør - skal jeg prøve meg. Ambisjonen er for det første å skrive litt om saker som opptar meg. Både dagsaktuelle hendelser og mer overordnede samfunnsmessige forhold. Som globalisering, innovasjon, teknologi, eldrebølge, migrasjon, næringsliv, politikk og fotball.

For det andre gir dette formatet mulighet til å dele nettlenker og annen informasjon jeg tror kan være nyttig for andre. Enten det er arrangementer og kurs, ting vi gjør og mener i Abelia, andre blogger eller spennende artikler, podcasts og foredrag på andre nettsteder.

Siden jeg ikke har gjort dette før er jeg litt i tvil om i hvor stor grad man må moderere kommentarer før de publiseres. Jeg synes jo det er hyggelig om noen kommer med synspunkter. En nettside full av spam er ikke like hyggelig. Heller ikke anonyme personangrep slik noen avisnettsteder nå ser ut til å dyrke fram. Jeg har derfor tenkt å lese kommentarene før de blir publisert. Og jeg mener det er naturlig at folk identifiserer seg, selv om det kan bli færre innspill da.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar