mandag 16. februar 2009

En resept for innovasjon

Tidsskriftet og nettstedet Minerva har under Torbjørn Røe Isaksens redaktørskap tatt på seg å reise noen store og grunnleggende samfunnsdebatter.

Siste nummer (o1/2009) handler om hvilke store og mer eller mindre irreversible reformer man bør satse på å gjennomføre hvis noen andre enn den sittende regjeringen vinner valget til høsten. For poenget kan jo ikke bare være å vinne valg. Man må gjøre noe også.

I den forbindelse er jeg blitt utfordret til å si noe om hva slags reformer som bør gjennomføres i helsesektoren. Hvordan og hvorfor. Så jeg har, delvis inspirert av Clayton Christensens nyeste bok "The Innovator's Prescription" satt ned noen tanker på papiret.

Mitt lille bidrag "En resept for innovasjon" kan leses i den trykte utgaven til Minerva 01/09 eller på Minervas nettsted som akkurat har lagt den ut. Jeg vil for øvrig anbefalle alle å betale for et abonnement. Tidsskrifter som Minerva og Samtiden er viktige bidrag til at den politiske debatten ikke bare foregår i form av korte setninger og slagord.

2 kommentarer :

  1. bra artikkel, men jeg sitter igjen med noen spørsmål når det gjelder delen om IT-strategien i helsenorge (eller mangel på sådan).

    Mangelen på interoperabilitet er åpenbar (og for IT-nerder nesten grotesk), men kan ikke den manglende IT-modenheten i organisasjonen skyldes de strategiske og organitoriske problemene helseforetakene har generelt? Når de samarbeider så dårlig som de gjør med person-til-person behandling, er det jo liten grunn til å tro at det skulle gå noe bedre med dem om de brukte IT mer. Er det dårlig samarbeid mellom etatene, er det jo som regel ikke et teknisk problem man har.

    Det andre spørsmålet mitt er om helseregisterloven (HRL) setter for strenge krav om konfidensialitet (eller KITS generelt) til at den hindrer interoperabilitet/samhandling. Bør den gjennomgås på nytt mener du?

    SvarSlett
  2. Hei og takk for gode spørsmål. Jeg har ikke noen fasit her, men tror du er inne på viktige ting Når det gjelder det siste spørsmålet tror jeg du har rett i at vi på noen områder er så restriktive i forhold til konfidensialitet (begrunnet i personvern) at det hindrer samhandling og i verste fall blir en fare for liv og helse. Jeg vil i hvert fall at mine helsedata skal kunne brukes på tvers av noen kunstige helseregiongrenser.

    Når det gjelder hvorvidt it-problemer skyldes generelle organisatoriske og strategiske problemer eller omvendt så heller vel jeg også i retning av å tro ta ledelse og organisasjon er der overordnede. Men dette er jo kompetansevirksomheter med mennesker som har alle mulige forutsetninger for å få dette til på en bedre måte. Og i noen tilfeller kan nok bedre ikt-verktøy være et bidrag til å få til bedre organisering og mer samhandling.

    SvarSlett