torsdag 5. februar 2009

Mest absurde utdanningspolitiske utspill?

Noen ganger er politiske utspill så absurde at man lurer litt på hva som har gått galt.

I fjor synes jeg SVs energipolitiske talskvinne Inga Marte Thorkildsen var en ganske suveren vinner av prisen med sitt utspill om at staten må styre ungdom vekk fra utdanninger til jobber i oljebransjen. Det er jo en helt fantastisk ide. Norge skal redde verden fra klimaendringer ved å ikke ha mennesker som er kompetente nok til å drive oljeindustrien vår.

Kanskje denne ideen om å oppnå politiske mål ved å strupe tilgangen til kompetanse var inspirasjonskilden til Kjellbjørg Lunde da hun tidligere i dag ville avskaffe lekser i skolen. Som utdanningsdirektør i Hordaland og hobbyjurist mente hun i god venstreautoritær tradisjon at alt som ikke er eksplisitt tillatt må være forbudt.  Og at barn derfor bør nekte å gjøre lekser. Utdanningsdirektoratet er uenig. Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell er utydelig. I noen medieoppslag er han for lekser,  på bloggen er han ganske uklar.

Nå er det et faktum at forskning viser at sosiale forskjeller øker i skolen. Dette er ikke et norsk fenomen, det skjer over alt i den vestlige verden. Og det skyldes ikke det som skjer i klasserommet, men det som skjer etter skoletid og i feriene. I sommerferiene får barna fra middelklassen mye mer skolerelevant oppfølging fra hjemmet.  Malcolm Gladwell skriver om dette i boken Outliers (som jeg har omtalt her på  bloggen før). 

Forskning kan dokumentere at foreldre i hjem med mye bøker er flinkere til å utfordre og følge opp når det gjelder lekser og faglig påfyll ellers. Men er det noe godt svar å hindre disse foreldrene i å hjelpe barna sine? Skal målet være at de flinke skal bli mindre flinke? Skal vi kanskje avskaffe fritid og sommerferier når vi først er i gang? Eller forby bøker i private boliger der det bor barn slik at ingen får anledning til å lese mer enn andre?

Jeg har en bedre ide. Som et prøveprosjekt kan Bård Vegard Solhjell oppfordre SVs medlemmer med barn i skolen til å slutte å hjelpe barna sine med lekser. Hvis prosjektet er vellykket (det vil si at disse barna oppnår merkbart dårligere resultater enn andre) så kan jo SV gå til valg på å utvide prosjektet til å omfatte alle.

3 kommentarer :

  1. Endelig noen som ikke er helt på jordet... man trenger lekser for å utvikle gode arbeidsvaner, slik at når man begynner på vgs og evt universitet har et godt arbeidsgrunnlag... er 20 år nå, går på universitet i US, og synes arbeidsmengden her er helt enorm, derfor er jeg faktisk litt irritert over at jeg ikke fikk mer lekser hjemme i Norge, slik at jeg kunne vært bedre forberedt på arbeidet som ventet meg her!
    Nå må SV F*en meg brenne janteloven, og tømme hodet for sagflis!!

    SvarSlett
  2. Strålende innlegg! Lekser satt på spissen...

    SvarSlett
  3. Det er flere årsaker til at sosiale forksjeller øker i skolen. Én av dem har med IQ å gjøre.

    Hvis man behandler mennesker likt, slik idealet er i skolen, blir det ingen variasjon i miljøet. Da forklares all variasjon i variasjon i individene.

    Hvis skolen gikk med på at det er forksjell på folk, og behandlet elever etter forutsetnignene sine, ville forskjellene mellom elevene bli mindre.

    Skal man behandle mennesker likt, må man behandle dem forskjellig.

    SvarSlett