tirsdag 26. mai 2009

Hjelp til de forfengelige: et Geek Chart

- Er Twitter en forfengelighetsmaskin? spør Jan Omdahl i Dagbladet i dag, og bekrefter vel med en viss ironisk snert at det er tilfelle ved å understreke hvor viktig det er å sjekke sin status på Norsktoppen på Tvitre.no regelmessig (@janomdahl er nr. 5, en foran @VGanders, mens @paulchaffey bare er nr 69). Og vi bloggere har jo for eksempel Bloggurat, Blogglisten, Twingly topp 100 og Sonitustoppen for å synliggjøre "hot or not" akkurat nå.

Geek Chart er et verktøy som er bra for de forfengelige. Her får man riktignok ikke sammenlignet antall følgere med andre brukere, men til gjengjeld kan man vise fram for hele verden hvordan man er en vellykket og allsidig bruker av både blogg, Twitter, YouTube, Flickr, Digg, LastFM, Delicious og StubleUpon.

For de mest forfengelige blant superbrukerne av sosiale medier må jo dette være viktig å vise frem. Selv er jeg er nok litt for ensidig, for det går omtrent bare i blogg og Twitter, selv om jeg for så vidt har brukernavn på både YouTube og Flickr. De andre tjenestene har jeg så langt ikke funnet helt ut av, og da blir dette et litt kjedelig kakediagram for min del.

1 kommentar :

  1. Hos meg er det Delicious.com som slår sterkest ut på Geekchart :)Anbefales.

    SvarSlett