onsdag 6. mai 2009

Kan noen i bok- eller avisbransjen skaffe oss disse?

Jeg vil gjerne ha en en Kindle DX. Jeg kan bruke den til å lese PDF-filer og på den måten spare noen flere trær. Men siden den koster $489 og PDF-filer også kan leses på en bærbar PC synes jeg det ville være en god ide om jeg også fikk tilgang på Amazons bibliotek på 250 000 bøker via 3G mobilnettet slik amerikanerne har. Å laste ned en ny bok på noen sekunder høres veldig fint ut. Det er sannsynligvis bra for folks lyst til å lese flere bøker også.

Dessuten synes jeg det virker som en utrolig bra løsning å lese aviser på denne måten. Da kunne jeg tenke meg å abonnere på NY Times, Financial Times, The Economist og flere norske aviser som jeg i dag stort sett leser på nett gratis. Jeg er for øvrig også mot piratkopiering og betaler gjerne hvis jeg får et produkt som forsvarer prisen. 

Kindle DX ble lansert i dag i og virker minst like bra som forhåndsrykter ville ha det til. Den lagrer 3500 bøker i minnet, mens det forrige tok 1500. Den har større skjerm som er bedre tilpasset fagbøker og avissider. Tanken er at lærebokforlag og nyhetsaviser skal kunne bruke Kindle DX. Jeg vil ha en. Og jeg vil gjerne slippe å reise til USA for å få tak i den. Derfor synes jeg det ville være fint om norske forlag og mediehus - hvis de har noe innflytelse over eget valg av nye distribusjonskanaler som er litt mer tilpasset dagens brukere - kunne bidra til at vi også i Norge får litt glede av tidens nye teknologier. 
Display
9.7" diagonal e-ink
Size
10.4" x 7.2" x 0.38"
Storage
3,500 books
PDF Support
native PDF reader
Rotating Display
3G Wireless
Books in Under 60 Seconds
Text-to-Speech
Whispersync
Price
$489.00
Availability
Pre-order now

2 kommentarer :

  1. Stilig, dette har vi ventet på.

    SvarSlett
  2. Jeg skulle gjerne hatt kindle, ideen er genial, men det er en god del bøker som de ikke har tilgjengelig.

    SvarSlett