søndag 28. juni 2009

Aftenposten om toppsjefer med blogg

Gunhild M. Haugnes i Aftenposten har skrevet en fin sak om toppledere med egen blogg. Hun har intervjuet Terje Venold i Veidekke som selv skriver bloggen Terjes Tanker, en god lederblogg jeg har nevnt før her. Og så er det jo hyggelig at hun nevner undertegnedes blogg, og til og med har med en lenke til den.

Når jeg først er inne på temaet toppledere som blogger vil jeg også reklamere for Terje Wolds blogg En (daglig) dose Terje Wold. Terje er gründer og bedrfitsleder i it-bransjen. Han er en entusiast når det gjelder sosiale medier og også aktiv i flere verv i næringslivssammenheng, blant annet Næringsdepartementetets strategiske råd for små og mellomstore bedrifter . Og fra et par uker siden ble han også valgt til styreleder i Abelia. Terje Wold har skrevet litt på bloggen sin om dette for et par dager siden.

En annen toppleder som er ivrig og god blogger er Steinar J. Olsen, gründer og daglig leder i Stormberg AS, en bedrift med 80 ansatte som selger sportsklær. Steinars Blogg heter bloggen som er skrevet av en mann med et veldig sterkt engasjement både for natur og miljø, for bedriiften han leder og for etikk og inkludering i arbeidslivet. Steinar J. Olsen er også med i Næringsdepartementets strategiske råd for små og mellom store bedrifter. Han er dessuten på Twitter og bruker mye videoinnslag fra YouTube på bloggen sin.

I Aftenposten er Terje Venold inne på hvorfor en 59 år gammel toppsjef i byggenæringen i dress og med grått hår skriver blogg:

"Ideen til bloggen kom fra et par av mine yngre medarbeidere, og jeg må innrømme at jeg var skeptisk. Men dette er veldig moro. Vi har mange informasjonskanaler, men dette opplever jeg som en lavterskelkanal. Det er fint å kunne gå ut med mine synspunkter på bedriftens vegne. Jeg har sagt til meg selv at jeg skal evaluere bloggen etter seks måneder, men allerede nå kan jeg si temmelig sikkert at dette vil jeg fortsette med, sier Venold som er strålende fornøyd med responsen."

Og skulle noen flere ledere ha en blogger i magen så er det mulig å komme på et halvdagsseminar hos Abelia om virksomheters forhold til sosiale medier. Terje Venold og Øyvind Solstad fra NRK Beta er blant innlederne. Målgruppe er verken nerder eller rosabloggere, men ledere og kommunikasjonsansvarlige i næringslivet som lurer på om sjefen skal kaste seg ut i dette.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar