onsdag 24. juni 2009

Don Tapscott og Wikinomics på Citisense 09

Sandefjord var vertskap for Citisense 09 konferansen mandag og tirsdag denne uken, et arrangement med et veldig spennende program. Tematisk handlet det både om fremtidens grønne byer, om internett og sosiale medier, og om land og steders omdømmebygging.

Jeg hadde bare anledning til å være med på deler av konferansen, men fikk med meg noen gode bedriftspresentasjoner av Opera Software og eZ Systems, begge eksempler på et nytt kunnskapsbasert næringsliv som bygger et globalt innovasjonsnettverk rundt bedriftene, og et par svært morsomme foredrag om nasjoners omdømmebygging av Arne Hjeltnes (@hjeltnes) og Simon Anholt. Samt et spennende foredrag om fremtiden av Eirik Newth der han tok for seg de neste 40 årene på 20 minutter (@astronewth og jeg kjørte også sammen tilbake til Oslo, så jeg fikk oppdatert meg på både sosiale medier. blogging og bokbransjens fremtid).

Min jobb på konferansen var å introdusere årets store stjerne, kanadieren Don Tapscott (@dtapscott) som har skrevet bestselgeren Wikinomics og en ganske fersk bok om den digitale generasjonen som heter Grown Up Digital. Don Tapscott er veldig overbevisende når han beskriver hvordan bruk av sosiale medier vil forandre måten vi samhandler på, og stiller virksomhetene vi jobber i overfor noen store utfordringer. Sosiale medier skaper helt nye former for innovasjon, deling og samhandling som vi alle blir nødt til å finne ut av.

Et eksempel på dette er hvordan Don Tapscott og hans konsulentselskap nGenera driver både en svært levende Wikinomics-blogg om innovasjon og samhandling, og en Grown Up Digital-blogg om de unge digitale innfødte. Selv om Tapscott skriver bøker som trykkes på papir og står i bokhylla, bygger han samtidig opp en dynamisk community på nett som fortsetter diskusjonen.

Citisense konferansen ble det for øvrig også lagt fram en Richard Florida-inspirert rapport skrevet av Irene Tinagli om norske kommuners attraktivitet og konkurranseevne når det gjelder teknologi, talent og toleranse. Jeg kommer tilbake med mer om rapporten her på bloggen senere.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar