mandag 20. juli 2009

Netbook PC - jeg er blitt fan

Jeg er i løpet av ferien blitt fan av netbook PC. Spesielt min nye røde Acer Aspire One med en 10 tommer skjerm som blant annet har gjort jobben som ferie-pc et par uker på Kreta. Maskinen har en Intel Atom prosessor, Windows XP, innebygget trådløst nettverkskort, 160 GB harddisk og 1 GB minne. Den er liten og lett, og veier omtrent en kilo. Batterilevetiden er fire-fem timer, så den er i motsetning til andre bærbare veldig praktisk å ha med seg selv om det langt til en stikkontakt.

Maskinen fungerer i massevis til både blogging, tekstbehandling, tvitring, Facebook og surfing i nettaviser. Jeg har ikke brukte den mye til tekstbehandling og presentasjoner foreløpig, men det virker som den klarer Office-programmene helt fint. Og prisen er veldig hyggelig, rundt 3000 kroner. Så billig at man kan oppgradere når de blir enda bedre.

Dette satt litt langt inne, for i mange år har jeg hatt en kraftig bærbar som eneste PC, først noen ulike IBM/Lenovo Thinkpad maskiner og nå en HP EliteBook, en ganske kraftig bærbar (15 tommer skjerm) som fungerer utmerket både på skrivebordet på kontoret og som laptop hjemme. Så bra at det er lenge siden jeg har vurdert å ha en stasjonær PC i tillegg, og så mobilt og fleksibelt at jeg trodde en mindre maskin ville være helt unødvendig. Dessuten var jeg skeptisk både til skjermstørrelse og datakraften til netbookene.

Det var Erik Newth som klarte å sette meg på ideen da han skrøt hemningsløst av sin Asus Eee netbook PC da vi møttes på Citisense 09 i Sandefjord rett før ferien. Han mener du med en netbook får 90 prosent av kapasiteten til 30 prosent av prisen til en vanlig bærbar PC.
Det er ikke tilfeldig at disse kalles netbooks, det er internettbaserte oppgaver de særlig er laget for å ta seg av.

Og da er utfordringen å gjøre det enklere å dele ting på tvers av maskiner. For hvem har vel ikke opplevd at man sender som vedlegg i e-post til seg selv. Eller at man drar med seg USB-pinner mellom PCer. Og noen ganger glemmer man det, og filen sitter igjen på c-disken på feil maskin. Eirik tipset meg om Dropbox, en enkel og genial tjeneste som gjør at du kan dele filer og mapper på tvers av maskiner (og også dele med andre om du har behov). Yoobits er en norskutviklet tjenste som gjør det samme, men som i større grad retter seg inn mot bedrifters og virksomheters behov for å samhandle og dele informasjon mellom ansatte.

Det er dette som er "cloud computing" i praksis for de fleste av oss. Noe både Google og Microsoft tilpasser seg når de lanserer henholdsvis Google Chrome og Windows 7 som lette operativsystemer tilpasset netbooks. Dette er del av en stor omstillingsprosess i måten vi bruker ikt. Og det er mange store innovasjonsmuligheter igjen der ute. Fortsettelsen blir spennnede.

5 kommentarer :

  1. Microsoft har en kjempetjeneste kalt LiveSync (sync.live.com) som lar deg speile harddisker mellom PCer. Bruker det på alle familiens maskiner, sørger for at jeg alltid har de filene jeg trenger samt at backup'en er i orden. Anbefales.

    SvarSlett
  2. Jeg var faktisk å kikket på en tilsvarende pc i dag. Var veldig fristet til å gjøre et impulskjøp! Hadde vært utrolig kjekt å ha en sånn hendig liten pc. Og når den er så billig trenger en vel heller ikke å ta hensyn til at man i bunn og grunn ikke trenger en ekstra pc? ;-)

    SvarSlett
  3. kjøpte meg en 13,3" lenovo thinkpad for noen måneder siden. Beste bærbare jeg har hatt noen gang. Har også mobilt bredbånd på den, og kortet er integrert slik at jeg slipper å ha modem stående i USB.

    SvarSlett
  4. Kjøpte den samme pc'en som deg for noen måneder siden. Utrolig praktisk, men ikke ennå god nok til å brukes som eneste pc. Skjermen er for knotete.

    Hva gjelder synking av filer, bruker jeg Goodsync for å synkronisere filer mellom ulike PC'er ved hjelp av en USB. Anbefalse.

    SvarSlett
  5. Jeg har også hatt en Asus Aspire One i nokså nøyaktig ett år nå. Den fikk jeg rimeligere enn din, snaut 2.000 kr, men da valgte jeg Linux-varianten og OpenOffice. Dette er faktisk den bærbare jeg har vært mest fornøyd med noensinne. Jeg bruker også Dropbox,glimrende til backup- og så kan jeg jobbe mot samme dokumentet fra flere maskiner. Utrolig praktisk og gratis. Maskinen passer også glimrende sammen med Google sine tjenester.

    SvarSlett