tirsdag 15. september 2009

Høyredreining

Som jeg var inne på tidligere i kveld er de såkalte blokkene i norsk politikk forbløffende stabile fra valg til valg. Og oppmerksomheten i kveld er naturligvis rettet inn mot at den rødgrønne blokken beholdt sitt flertall. Norge er et tilsynelatende stabilt annerledesland i et Europa stadig mer dominert av borgerlige regjeringer.

Men uten å gjøre noe stor analyse av bevegelser og årsaker kan det være et poeng å nyansere dette bildet noe:

For det første er det litt flere velgere som har stemt FrP+H+V+KrF enn de som har stemt AP+SP+SV+Rødt. Men den norske valgordningen sørger likevel for et rødgrønt flertall, først og fremst på grunn av "styringstillegget" Arbeiderpartiet får i valgordningen. Men også fordi Venstre falt under sperregrensen. Og det er ikke så mye å diskutere, slik er spillereglene ved norske valg.

For det andre har det skjedd en høyredreining av Stortinget ved valget. Fire SV-mandater er tapt og tre AP-mandater er vunnet. Åtte Venstremandater er tapt og åtte Høyremandater er vunnet. Et KrF-mandat er tapt og to FrP-mandater er vunnet. Det er med andre ord tretten mandater netto som har skiftet eier siden forrige periode og alle disse har gått noen skritt til høyre.

Om dette vil føre til at politikken legges noen hakk lenger til høyre er det ikke så lett å spå om. På kort sikt vil helt sikkert SV krev mer innflytelse som en slags kompensasjon for å støtte en rødgrønn regjering der AP høster hele velgergevinsten. Men over tid kan det bli vanskelig å gjennomslag for en politikk som er enda mer i utakt med tyngdepunktet i Stortinget, for eksempel i miljøsaker, i utenrikspolitikken og i skattespørsmål.

8 kommentarer :

  1. Ser du for deg muligheten for en ren Arbeiderpartiregjering, som slipper å hestehandle med SV og SP i alle mulige saker og heller basere seg på at stortingsflertallet bestemmer fra sak til sak?

    SvarSlett
  2. Ja, i hvert fall etter hvert. Tror APs selvtillit er stor etter dette valget. Og det er nok mange som skulle ønske en mindretallsregjering. Men i første omgang tror jeg Jens er 100 % loyal mot det rødgrønne prosjektet og at det er SV eller SP som må finne en sak å bryte på.

    SvarSlett
  3. Det er jo et par skjær i sjøen de neste fire årene også selvom de blir enige om soria moria2 med omtrent samme punkter som i dag:

    - Nye oljefelter i Norge
    - Kommunesammenslåinger dersom Helsereformen til B. H. Hansen skal bli noe av
    - Forholdet til EU/EØS i slutten av perioden.

    Dette kan godt ryke, selvom det kanskje ikke er det mest sannsynlige.

    SvarSlett
  4. SV kommer til å skape mye bråk i ukene og månedene som kommer, og ikke minst oppleve mye strid internt. Det skulle ikke overraske meg mye om de ryker ut av regjeringen i løpet av de neste fire årene. De er jo nå mindre enn Sp.

    Hva tror du om forholdet mellom Ap og KrF i en situasjon der SV går ut av regjeringen. Vil de finne sammen, eller vil Høybråten uansett ønske å være i opposisjon?

    Her er mine tanker: http://kristendemokraten.blogspot.com/

    SvarSlett
  5. Jeg trodde SV ville slite mer i regjering i forrige periode enn de faktisk gjorde, så jeg må være litt forsiktig med spådommer. Men det blir helt sikkert enda vanskeligere nå. Oljepolitikken er vel den mest åpenbare saken det blir brudd på.

    Når det gjelder AP og KrF er jeg overbevist om at Jens kunne tenke seg mer samarbeid den veien. Og jeg tror KrF dersom situasjonen oppstår kunne tenke seg å samarbeide tettere i Stortinget med AP om f.eks statsbudsjettet. Da ville KrF kanskje finne tilbake til sine gamle sentrumkamerater i SP også. Men uten å gå inn i en regjering, i hvert fall i første omgang.

    SvarSlett
  6. Hva Synes du om Venstres bortgang?

    SvarSlett
  7. Jeg liker Venstre og tror deres profil trengs i norsk politikk. Mange bra folk i nærheten av meg som ikke klarer å stemme Høyre har stemt Venstre. Mulig andre kan fylle tomrommet, jeg vet ikke helt. Men jeg tror det er noen viktige grunner til at Venstre falt sammen. Får jeg tid skal jeg blogge om det.

    SvarSlett
  8. Det blir oljeboring. Konsekvensen av at det ikke blir det er mye større, fordi da vil aktivitetsnivået på norsk oljeindustri plutselig stupe når Nordsjø-prosjektene en etter en tømmes. Dette betyr igjen mange ledige arbeidsplasser i både oljeindustrien og service-industrien rundt.

    Ekspertene sier sågar at det haster med å komme i gang med utbyggingen, da det ofte kan ta 2-3 år fra boring til first oil.

    Så jeg tror AP og SV bryter innen et år. Hva som skjer da vet jeg ikke? Muligens så absorberer AP da et sentrumparti? Mens det siste sentrumpartiet må ta seg inn i varmen til Høyre/FRP?

    Jeg tror vel Krf passer bedre inn i den sammenhengen, det er mange kristne AP-velgere, og de har allerede mistet mange stemmer til SP og FRP.

    Venstre er jo og blir et parti som setter individet forann kollektiviet som den viktigste bestanddel, og følgelig skal de da bli igjen på borgerlig side.

    Det er så si bare liberalister i både unge Høyre, FRP og Venstre for tiden. Det er en felles plattform for fremtiden.

    SvarSlett