tirsdag 23. februar 2010

Finn mobilsenderne der du bor

I dag har Post og Teletilsynet lansert tjenesten finnsenderen.no. Dette er en ny karttjeneste der du kan finne mobilsenderne der du bor. Og selvfølgelig sjekke hvor mye stråling du eksponeres for. En egen kalkulator forteller om det er over de anbefalte grensene.

Når jeg ser på kartet over området der jeg bor ser jeg en ganske imponerende samling mobilsendere. I alt seks sendere rundt 150-200 meter fra bebyggelsen ved Rolfsbuktveien og Haldenskogveien på Snarøya. Som en vil se på kartet til venstre er det tre GSM-basestasjoner markert med gult (Telenor, Netcom og Mobile Norway), to UMTS-basestasjoner markert med blått (Telenor og Netcom) og en CDMA 2000-basestasjon markert med grønt (ICE).

Dette er jo fint med tanke på mobildekningen og mulighetene for trådløst bredbånd i området. Men med så mye mobilsendere føles det jo ganske nødvendig å teste kalkulatoren for å finne ut om det blir mye stråling. I følge den er strålenivået helt minimalt i forhold til grenseverdiene WHO opererer med. Du skal ganske nær en mobilsender for at det skal slå ut noe særlig i det hele tatt, i følge denne kalkulatoren.

2 kommentarer :

  1. Litt oppstartsproblemer virker det som de har... siden er nede for øyeblikket så vidt jeg kan se :)

    SvarSlett
  2. Jeg synes også den virker ganske treg. Men det er mulig det skyldes mye trafikk i dag.

    SvarSlett