søndag 30. mai 2010

Åpen innovasjon i motebransjen

Her er et spennende foredrag om innovasjonsprosessen i motebransjen, det vil si de som driver med design og produksjon av klær, sko, vesker og andre fashionprodukter. Foredragsholder Johanna Blakley beskriver hvordan det innen denne bransjen er en juridisk beskyttelse mot kopiering av varemerker, du kan ikke bruke noen andres logo, mens det i realiteten ikke er så lett å skaffe seg effektiv juridisk beskyttelse av selve designet. Og fordi det sjelden er snakk om tekniske løsninger som skal beskyttes, fungerer heller ikke patentbeskyttelse som verktøy.

I tillegg til det industrielle rettsvernet (patenter, designbeskyttelse) finnes det i lovverket også et opphavsrettsvern (copyright), som gjelder utgivelser av åndsverk, der du ikke søker på forhånd, men som trer i kraft i det øyeblikket du utgir et åndsverk, som for eksempel en bok eller en musikkverk. Men verken det industrielle rettsvernet eller opphavsrettsbeskyttelse er spesielt anvendbart i motebransjen i følge Blakley. Det fører til at rammevilkårene for designere er helt annerledes i denne bransjen enn både teknisk design og for de som lager musikk, film, foto, eller billedkunst. Og som en konsekvens av dette må både forretningsmodellene og måten innovasjon foregår bli annerledes.



Johanna Blakleys poeng er at kopiering skjer i stor skala i motebransjen, men at det ikke nødvendigvis trenger å være et problem hvis man har innovasjonsprosesser og forretningsmodeller som virker med slike rammebetingelser. Mer om norsk motebransje og hva de holder på med kan man lese på blant annet Norwegian Fashion.