torsdag 13. mai 2010

Spesielle musikkvalg til superheltfilmer

Kanskje et i overkant nerdete tema, men jeg kom over en tekno- og sci-fi blogg som har kåret "The Top 10 Wierdest Songs from Superhero Movies". Denne bloggen, som heter io9, har for øvrig andre interessante oversikter som for eksempel "Five creatures that prove life could exist on other planets (or in outer space)" og "15 insane Italian exploitation comic covers".

Men tilbake til superheltene, Kristi himmelfartsdag er jo også til minne om en superhelt som har inspirert mye musikk. Men i denne konkurransen handler det om tegneseriehelter som har havnet på filmlerretet, og hvordan valget av musikken til disse filmene noen ganger har tatt litt uventede veier. Listen toppes av Seals Kiss From a Rose (Batman Forever, 1994) foran Queens legendariske "Flash Theme" (Flash Gordon, 1980). Begge ble ganske store hitlåter, om enn kanskje noe underlige valg av soundtrack til filmene.

På tredje plass på listen finner vi en liten godbit, The Cures "Dredd Song" (Judge Dredd, 1995), som aldri er utgitt på noe ordinært Cure album (men leter man litt etter spesielle samlealbum finner man den på "Join the Dots - B-sides and Rarities" fra 2004). Kombinasjonen av Stallone og The Cure er utvilsomt litt uvanlig:



Et annet sterkt bidrag av det spesielle slaget er U2s "Hold me, Thrill Me, Kiss Me, Kill Me" (Batman Forever, 1994). Det er vel strengt tatt ikke et av U2s største musikalske øyeblikk, men den gikk faktisk helt til topps på den norske singellisten i 1995 med denne sangen, her med tilhørende video fra Batman: