onsdag 26. mai 2010

St Olavs Hospital bruker sosiale medier

For et par uker siden var jeg på Helsekonferansen 2010 og holdt et foredrag om bruk av sosiale medier i helse- og omsorgssektoren. Selve konferansen var en veldig stor todagers konferanse med folk fra hele helse- og omsorgs-Norge. Helsedirektør som møteleder, helseminister på første rad og 950 tilhørere i salen. En morsom utfordring med andre ord. Litt om hva jeg snakket om finner man her. Og video av det hele finnes her.

Som en vil se brukte jeg en del eksempler fra USA på bruk av blogger og sosiale medier i helsesektoren, og noen eksempler fra andre sektorer i Norge som har etablert arenaer på nett der man kan dele erfaringer med hverandre. Jeg snakket også om lederblogger. Ledere i næringslivet som formidler verdier og bygger bedriftskultur gjennom å bruke sosiale medier. Og så sa jeg at jeg savner ledere i helsesektoren blant de aktive bloggerne. Når man gjør et internettsøk etter "sykehusdirektørblogg" kommer det null relevante treff. Så de som vil vite mer om hvem som leder norske sykehus, hva de står for og hvilke planer de har, og leter etter informasjon på internett om dette, finner stort sett ingen ting.

Men så skulle det vise seg at dette ikke var helt presist likevel. En flott ting med å bruke sosiale medier og legge ut foredrag med slike hypoteser på nettet, er at man får vite det temmelig raskt hvis man har vært unøyaktig, eller hvis noen rett og slett har relevante tilleggsopplysninger de vil bidra med. Så jeg fikk et tips fra ledelsen ved St Olavs Hospital om at jeg burde ta en titt på deres nettsider. For der er det ikke bare en, men flere blogger forfattet av sentrale medarbeidere ved sykehuset.

Sykehusets administrerende direktør Nils Kvernmo har en blogg, Sykehusprest Øyvind Brastein har en blogg.  Hovedverneombud Anne Berit Lund har en blogg.  Leder av Brukerutvalget Marthe Risan har en blogg. Og jeg ser minst fire andre andre bloggere som også skriver godt og grundig om viktige temaer som er relevante i forhold til både faglige temaer, livet i sykehussamfunnet og forebygging av helseplager. Dette er veldig imponerende, og i tillegg er St Olavs Hospital både på Facebook og Twitter. Jeg antar at St Olav med dette er blant de mest aktive i sosiale medier i hele helse-Norge. Men kom gjerne med tips i kommentarfeltet dersom det er andre dere vet om som fortjener å bli nevnt.

3 kommentarer :

  1. Bra tips om bloggingen ved St.Olavs Hospital. Synd at de ikke har åpnet for kommentarer på bloggene.

    Det er helt sikkert en grunn for at de har valgt å ikke ha det, men da forsvinner mye av vitsen bort med å ha en slik blogg. Selvfølgelig kan det være interessant innhold, men man vil jo ha muligheten til å stille spørsmål eller tillegge informasjon, selv om man ikke alltid benytter den. Det er heller ikke noen utfordring å moderere kommentarer, om de ønsker det.

    PS: Videoen fra Helsekonferansen bufrer ikke. Synd, for jeg hadde lyst til å se foredraget ditt.

    SvarSlett
  2. Bra at det blogges på St.Olav´s hospital! Håper flere helseforetak og kommuner følger etter. Foredraget ditt på Helsekonferansen var veldig interessant - jeg var tilstede. Og nå har jeg fått meg blogg, jeg også!

    SvarSlett
  3. Takk, det var en hyggelig tilbakemelding. Og flott blogg du har satt i gang med.

    SvarSlett