mandag 9. april 2012

Bortgjemte musikalske perler (3)

Turen er kommet til Blondies sang "Maria" fra 1999. Nå kan man protestere og si at denne ikke var bortgjemt, den gikk faktisk helt til førsteplass på singellisten i UK i januar det året, nøyaktig 20 år etter at Heart of Glass var listetopp. Men jeg må medgi at jeg hadde gått glipp av Maria fram til i vinter da bloggeren Iskwew i posten "Reklamefrustrert" sa klart fra om hva hun mente om at sangen ble brukt i TV-reklame for spillselskapet Marias Bingo.

For meg opphørte Blondie å eksistere omkring 1980 og jeg har aldri trodd at noe av det de laget senere, etter comebacket på slutten av 90-tallet, var verdt å bruke tid på. Men noen ganger blir man gledelig overrasket over å ta feil. Denne sangen hører derfor hjemme i en serie her på bloggen om bortgjemte musikalske perler jeg har oppdaget eller gjenoppdaget. Flott låt, og her er videoen på YouTube:



I 1977 var jeg 12 år gammel og en stor fan da Blondie herjet på hitlistene med singler som Heart of Glass og Sunday Girl, og albumene Parallel Lines og Eat to the Beat. Så gikk det av ulike årsaker raskt nedover med Blondie, de hadde mistet retningen og gikk i oppløsning i 1982. Men for min del var Blondie en viktig første inngang til annen såkalt "new wave" eller indie-musikk som det var mye av i disse årene og som jeg har hørt på senere også.

Bandet Blondie hørte hjemme i New York, men var av den typen amerikanske rockegrupper som blir større i UK enn hjemme. Sannsynligvis ble de en større inspirasjon for en ny generasjon engelske rockegrupper enn for amerikanske. Da Maria kom 20 år etter, i 1999, var det andre tider og en annen musikksmak, men det er hyggelig å se at både vokalist Debbie Harry og bandet holder seg forbløffende godt. Hun hadde rukket å bli 55 år da Maria ble spilt inn og nå, mer enn ti år senere gir de fortsatt ut album og spiller konserter.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar