mandag 4. mars 2013

Om å bli dolket i ryggen

I følge Dagsrevyen tidligere i kveld mener Erik Solheim at Thorbjørn Jagland  er en fryktelig dårlig leder, som dolket han i ryggen i 2001. Så ble han i følge boken han nettopp har skrevet dolket i ryggen av Audun Lysbakken i 2012. Han har sikkert blitt motarbeidet av mange andre udugelige og kunnskapsløse folk også. Selv er Erik Solheim, i hvert fall i egne øyne, en beskjeden og grei kar som aldri ville finne på å dolke noen i ryggen.

Dette er for øvrig noen av overskriftene journalistene har laget etter å ha lest boken Solheim har skrevet:



- Solhjell ble statsråd som plaster på såret (Nettavisen)



- Lysbakken har jo ikke fulgt mine råd (Dagbladet)


- Lat og lettvint (om NRKs Kyrre Nakkim)

- Analyser man gjerne hører langt ned i drinkene i Holmenkollåsen (om DNs Sofie Mathiassen)

Det er ikke hver dag jeg synes synd på SV, men når noen blir konfrontert med fenomener som dette er det naturlig å føle litt sympati. Når et selvbilde vokser til så virkelighetsfjerne dimensjoner som i dette tilfellet er det neppe helt enkelt å vite hva man skal gjøre. Det må være fristende å ta igjen, selv om det helt sikkert er bortkastet tid. 

Jeg har sans for måten Sofie Mathiassen i Dagens Næringsliv setter skapet på plass når hun av Erik Solheim blir beskyldt for å ikke har forstått at samfunnet er mer enn Oslo vest og at hun har analyser man gjerne hører langt nede i drinkene i Holmenkollåsen. Til Kampanje sier hun.

"Solheim kan ikke ha hørt meg snakke. Jeg kommer fra en liten by på Sørlandet, og vet ikke hva de snakker om i Holmenkollåsen", sier Mathiassen til Kampanje. - Du bor ikke i Holmenkollåsen? "Nei, nei, nei. Jeg har bodd på Tåsen i seks år, og før det bodde jeg på Oslos østkant, på Bjølsen og Grünerløkka", sier Mathiassen.

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar